Benda Apa Cinta Nie ?!

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 17:16 Komen : 0 Tag :

Kalau sebut jer pasal cinta semua nak cinta yang hakiki atau cinta yang abadi apapun kalau dia bukan jodoh kita buat la macam mana sekalipun dia tetap bukan milik kita.Sebut je pasal cinta sapa yang rasa dia TIDAK pernah bersinta sory-sory bukan bersinta tapi bercinta bukan apa cikgu-cikgu Nurul la kata kan kalau dia nie selalu bercinta maknanya dia tidak pernah mencintai dirinya sendiri okey pernah dengar atau terbaca kan kalau tidak pernah tu pernah-pernahkanlah ye.Mak cinta nie benda apa mak ?! >_< ...okey cinta nie ada macam-macam jenis cinta rasanya semua orang tau kan okey kali nie korang semua baca nie AKU CINTA RASULULLAH Nurul nak share la jugak ilmu yang Nurul dapat daripada blogwalking kan jadi nie la Nurul dapat ......Alkisah..???!!!

Beliau adalah manusia yang paling mulia akhlaknya. Beliau sangat dermawan, paling dermawan di antara manusia. Pada bulan Ramadhan, beliau lebih dermawan lagi, lebih kencang memberi dibanding angin yang berhembus.

Jika memilih urusan, beliau pilih yang paling mudah selama tidak melanggar syariat Allah. Beliau sangat menghindar dari dosa. Jika diri beliau dizalimi, beliau sangat sabar. Namun, jika hak Allah yang dilanggar, beliau sangat murka.

Sangat pemalu melebihi gadis pingitan. Jika beliau tidak menyukai sesuatu, langsung terlihat pada raut wajahnya. Beliau tidak pernah mencela makanan sama sekali. Jika beliau suka maka dimakanlah makanan itu. Jika tidak suka, maka beliau tinggalkan tanpa mencelanya.

(Sumber: HR. Al-Bukhari, no. 3549, 35554, 3560, 3562, dan 3563)

Bicaranya sangat fasih dan jelas. Beliau menguasai logat-logat bangsa Arab. Mampu berbicara pada tiap suku bangsa Arab dengan logat masing-masing suku.

Jika dimintai sesuatu, beliau tidak pernah menjawab, “Tidak.”

Beliau sangat pemberani. Berapa banyak para pemberani dan patriot yang jika bertemu beliau, mereka lari. Ali bin Abi Thalib berkata, “Jika kami sedang ketakutan dan dikeppung bahaya, kami berlindung kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Tak satu pun yang jaraknya lebih dekat kepada musuh selain beliau.”

Beliau sangat jujur dan amanah. Sebelum diutus menjadi nabi dan rasul, beliau dijuluki “Al-Amin”. Al-Amin artinya “yang terpercaya”. Bahkan, musuh pun mengakui kejujuran dan amanahnya. Abu Jahal pernah berkata, “Kami tidak mendustakan dirimu, tetapi kami mendustakan ajaranmu.”

Beliau sangat tawadhu` dan jauh dari sifat sombong. Jika beliau datang ke suatu majelis, beliau tidak mau disambut seperti raja. Biasanya, jika seorang raja datang, orang-orang berdiri untuk menyambutnya. Namun Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak ingin disambut seperti raja. Mari kita lihat, betapa rendah hatinya beliau.

Beliau biasa menjenguk orang sakit, duduk-duduk bersama orang miskin, memenuhi undangan hamba sahaya, dan duduk-duduk bersama sahabatnya.

Beliau sangat suka memenuhi janji, menyambung tali persaudaraan, paling penyayang, dan lembut terhadap orang lain, suka memaafkan, dan lapang dada. Terhadap pembantu, beliau tidak pernah membentak atau menyalahkan pekerjaan pembantunya yang tidak beres. Terhadap orang miskin, beliau cinta dan suka duduk-duduk bersama. Beliau menghadiri (pemakaman, ed) jenazah orang-orang miskin, dan tidak mencela orang miskin karena kemiskinannya.

Beliau senantiasa gembira, lebih banyak diam. Tawa beliau adalah dengan senyuman. Jika bicara tidak terlalu pelan dan tidak terlalu keras suaranya. Bicaranya jelas, bahasanya fasih dan mudah dimengerti.

(Sumber: Ar-Rakhiqul Makhtum, hlm. 489–493)

So macam mana dah baca mesti dah kan jadi lebih baik kita cinta Allah dan Rasulullah sebab apa cinta inilah yang membawa kita kejalan yang diredhai.


p/s : Semoga ilmu yang Nurul kongsikan ini menjadi manfaat kepada anda         
                                                             semua amin......

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

0 comments:

Post a Comment