Perhatian Pada Peserta Segmen !

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 18:20 Komen : 2 Tag :
Assalamualaikum wbt ......

Selamat petang semua.Okey untuk pengetahuan semua sambutan segmen Nurul amat memberangsangkan.Jadi Nurul nak beritahu kepada semua peserta yang baru join hari ini yang Nurul akan update korunk punya penyertaan hari ini tetapi akan follow dan melawat bila Nurul nak buat review nanti.

Mesti ada yang kata tak adil kan?Okey Nurul buat macam tu sebab internet Nurul lembab kalau dia cepat hari ini jugak Nurul follow dan lawat blog peserta hari ini.Apa pun harap peserta hari ini sabar menunggu.Bukan sengaja nak lawat dan follow blog korunk lewat tapi harap-harap faham la ye.Kerjasam anda amat dihargai.


                                                                                                                                             Salam Maaf,
                                                                                                                                                 Nurul
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Tentang Chinta Arissa Sofia 4

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 13:39 Komen : 3 Tag :
BAB 4

Setelah setengah jam mereka berada di dalam kereta kini mereka sudah sampai ke destinasi yang mereka inginkan.Ikhwan dengan pantas keluar lalu membuka pintu kepada Chinta.Nenek,mama,adik Ikhwan dan bakal calon isteri Ikhwan yang dicarikan oleh mamanya sudah menunggu di luar rumah.Setiap hamba Allah yang berdiri di situ tidak lekang memberikan senyuman.Seorang gadis memakai purdah keluar dari kereta milik Ikhwan.Itu adalah aku.Aku berjalan mengekori Ikhwan dari belakang perlahan-lahan sambil menarik beg pakaian berwarna merah jambu.Ikhwan menyalami semua ahli keluarganya kecuali wanita yang duduk di sebelah mama nya itu.Mungkin bukan muhrim.

"Chinta."panggil Ikhwan lembut.

Aku mendonggak memandang satu persatu ahli keluarga Ikhwan.

"Kenalkan ini nenek,ini mama,ini adik Ikhwan,Ikhwani Hanani dan ini bakal isteri yang mama carikan untuk Ikhwan,Dhiya Izz Zara Sofia"ujarnya sambil menunjuk satu persatu ke arah mereka.

Aku menyalami semua ahli keluarga Ikhwan termasuk calon yang dicarikan oleh mama Ikhwan.

"Cantik mata akak.Masti wajah akak pun cantik."puji Hanani.

"Owh jadi ini la Chinta Arissa Sofia?Cantik nampaknya Ikhwan pandai memilih calon isteri."puji nenek Ikhwan pulak.

Aku menagguk.Nenek Ikhwan merangkul tangan aku lalu membawa aku masuk.Aku diarahkan untuk tidur bersama nenek malam ini.Aku tidak banyak soal malah ikut sahaja apa yang mereka sudah rangcangkan.

Selepas menyalin pakaian dalam bilik aku turun dan terus ke dapur untuk menolong bibik masak.Kelihatan nenek sedang menolong jugak.Aku labuhkan punggung di sebelah nenek lalu melakukan apa yang aku boleh buat.

"Eh kenapa Chinta masuk dapur?"ujar nenek.

"Tak apa la nenek,Chinta bosan la duduk bersembang kat depan tu lebih baik tolong nenek kat dapur nie lagi best."ujar aku dengan girang.

"Nampaknya Chinta tidak sama macam Dhiya.Chinta lebih baik daripada Dhiya."ujar nenek perlahan.

Tidak sempat aku menjawab ada suara yang menyampuk dari belakang.

"Ada ka orang berpurdah pakai blause dengan seluar?"ujar mama Ikhwan dalam nada sinis.

"Puan tidak semestinya kita berpurdah kita harus memakai baju kurung 24 jam.Islam itu mudah selagi pakaian itu menutup aurat bukan menutup urat ia tidak menjadi masalah."uacap aku tulus.

Kelihatan mama Ikhwan menarik muncung lalu berlalu dari situ.Nenek hanya menepuk bahu aku mungkin memeberi kesabaran untuk aku melayani kerenah mama Ikhwan.Hari ini semua lauk untuk makan tengah hari aku yang masak dibantu oleh nenek.Hora horey la bibik rumah nenek hari ini.

Selepas siap menghidang aku memanggil ahli keluarga yang lain untuk makan.Selesai sahaja menjamu selera aku membantu bibik kemaskan semua makanan dan pinggan mangkuk.Kami sembahyang berjemaah,Ikhwan sebagai imam sementara yang lain sebagai makmum.

Petang itu kami habiskan masa di taman rumah nenek.Aku menatang dulang minuman kepada mereka semua.Sampai sahaja di situ aku menuangkan air lalu aku menjemput mereka untuk minum.Beginilah rasanya bila bersama keluarga.Manitis air mata aku kerana rindu akan ibu dan papa yang sudah lama meninggalkan aku.Aku kesat air mata perlahan tidak mahu ada sesiapa yang perasan.

Waktu maghrib telah masuk.Aku mengambil wuduk dalam tandas bilik nenek lalu aku tunaikan solat wajib secara sendirian.Sesudah aku menunaikan kewajipan aku sebagai seorang hamba Allah,aku lihat nenek duduk di birai katil sambil tersenyum memandang aku.Perlahan-lahan aku mendekati wanita tua itu,tangan dia yang sudah berkedut aku raih lalu aku cium.

"Kenapa cu menagis tadi?"ujarnya perlahan.

"Chinta rindukan arwah ibu dengan papa.Sudah lama dia tinggalkan Chinta sendirian bersama abang Kamarul."ujar aku perlahan lalu meletakkan kepala di peha nenek.

"Nenek kan ada,nenek boleh jadi peneman Chinta jadi Chinta tidak akan keseorangan lagi."ujarnya sambil mengusap lembut kepala aku.

Aku terdiam.Sesungguhnya ketika ini aku amat merindui kedua orang tua aku.Mulut ini tidak berhenti sedekahkan Al-Fatihah buat mereka.Akhirnya selepas solat isyak aku terlena bersama nenek.

****************

Pagi sudah menjelang.Selesai sahaja mandi dan menunaikan solat aku terus turun ke bawah untuk membuat sarapan.Sewaktu dibilik tadi kelihatan nenek masik tidur kasihan pulak nak kejutkan.Selepas iap membuat sarapan aku hidangkan si atas meja dan di atas dulang untuk nenek.Aku pesan pada bibik jika mereka mencari nenek bilang pada mereka yang aku sedang bersarapan bersama nenek di atas.Bibik hanya menangguk.

Ketika aku masuk,nenek sudah terjaga.Aku mendekati nenek bersama dulang di tangan.

"Selamat pagi nek.Jom bersarapan.Hari nie Chinta buat nasi goreng bersama air milo."ujar aku mesra.

Nenek tersenyum.Aku suapkan nenek nasi sambil berborak bersama dia.Selesai sahaja bersarapan,nenek masuk ke dalam bilik mandi.Aku menyediakan baju yang bersesuaian dengan nenek.Selesai sahaja nenek bersiap kami turun beriringan ke bawah sambil aku menatang dulang yang aku bawak naik sebentar tadi.

Selesai sahaja mengemas nenek memanggil aku untuk ke depan untuk memberitahu sesuatu.Apa yang kami semua tahu pertandingan itu akan diadakan hari ini.

"Seperti yang semua tahu nenek ingin buat pertandingan memasak gulai ayam kampung.Masa yang diberikan selama 1 jam.Gunakan segala bahan yang disediakan dan lakukan dengan jujur."ujar nenek.

"Jadi bersaksikan semua yang ada di sini,pertandingan kini dimulakan."ucap nenek sebelum memberi bahan kepada aku dan Dhiya.

Seperti biasa aku akan memulakan setiap pekerjaan dengan bismillah.Kelihatan Dhiya sudah terkocoh-kocoh membuat gulai ayam kampung.Aku membuat menggunkan kemahiran yang aku ada begitu jugak dengan Dhiya.

1 jam berlalu ....

Kini masa yang diberikan sudah tamat.Nenek mengambil keputusan untuk merasai masakkan Dhiya dulu sebelum aku.Selepas nenek mengomen tentang masakkan Dhiya masakkan aku pulak nenek rasa.Senyuman terukir pada bibir tua itu.Kini tibalah masa mengumumkan pemenang.

"Dengan berbesar hati nenek umukan yang Chinta Arissa Sofia adalah pemenang untuk pertandingan ini.Kini Chinta adalah orang yang layak untuk menjadi isteri Ikhwan."ucap nenek sebelum memeluk aku.

Aku mengucap syukur.Kelihatan Dhiya seperti tidak berpuas hati.Perlahan-lahan aku mendekati Dhiya untuk bersalaman tetapi ditolaknya aku sehingga kepala aku terhantuk pada bucu meja dan akhirya berdarah.Kedengaran suara nenek memanggil nama aku sambil menepuk-nepuk pipi aku.Suara Ikhwan memarahi Dhiya juga kedengaran.

Aku cuba bersuara tapi suara aku seolah-olah tersekat di kerongkong.Wajah nenek aku pandang.Pandang aku makin kabur dan akhirnya gelap.Suara-suara disekeliling aku mula tidak kedengaran.

Apa yang berlaku pada Chinta?Apakah Chinta akan hilang ingatan atau Chinta akan mati kerana kehilangan begitu banyak darah.Nantikan "Tentang Chinta Arissa Sofia 5" untuk ketahui lebih lanjut.
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Tentang Chinta Arissa Sofia 3

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 19:00 Komen : 4 Tag :
BAB 3

Sudah 5 tahun aku belajar dekat negara orang.Esok aku akan dapat master dan terus balik ke negara sendiri.Tidak sabar rasanya nak jumpa abang Kamarul dengan pujaan hati aku Ikhwan.Bila balik sana nanti baru aku tanya dekat Ikhwan siapa pemilik suara yang aku dengar hari itu.Aku mula bersiap-siap untuk ke tapak konvensyen.Kelihatan Khayla dan Raisha sedang menagis.Aku pandang dengan pandangan pelik.Apa kena dengan diorang semua nie dah buang tebiat apa,tiba-tiba aje nagis.Aku bukan mati lagi pun hidup lagi nie.Perlahan-lahan aku jalan mendekati mereka berdua.Aku melabuhkan punggung ditengah antara mereka berdua.Lantas aku genggam erat tangan mereka berdua.

"Kenapa nie?"tanya aku lembut.

"Lepas nie kita tak akan berjumpa lagi."jawab Khayla.

"Betul,lepas nie kita kena balik tempat masing-masing dah."ujar Raisha.

Aku tersenyum memandang dua sahabat baik aku itu.

"Korunk jangan macam nie,Insya-Allah lepas kita balik Malaysia mesti kita boleh jumpa lagi."pujuk aku.

"Macam mana nak jumpa?"tanya Raisha.

"Korunk berdua boleh kerja dekat syarikat abang aku merangkap syarikat aku.Macam mana?"soal aku.

Mereka berdua menangguk-angguk.Chinta memeluk erat sahabatnya itu.Walau apa yang terjadi mereka bertiga akan tetap menjadi sahabat selamanya.Chinta mengesat air mata dua orang sahabatnya itu lantas mengajak mereka pergi ke konvensyen dengan segera.

Selesai sahaja penyampaian sijil Chinta,Khayla dan Raisha jalan beriringan menuju ke Madeina Airport.Tempat konvensyen mereka sudah tidak jauh daripada tempat lapangan terbang.Selepas memberikan tiket mereka bertiga berpelukkan.Memang mereka pulang menggunkan airport yang sama tapi kapal terbangnya tidak sama.

Chinta menuju ke kapal terbang yang harus dinaikkinya.Dari jauh dia sudah melambai-lambai dua orang sahabatnya itu.Chinta akan merindui dua orang sahabatnya itu.Pasti !!

******************

Setelah berjam-jam Chinta duduk dalam kapal terbang akhirnya sampai juga.Dia mengambil beg lalu diletakkan ke dalam troli.Dengan pantas dia menolak troli itu sambil matanya tidak lekang mencari kelibat abang kesayangannya.Pandangan dia jatuh pada seorang lelaki yang memakai baju melayu berwarna putih.Itu mesti abang Kamarul tanpa memberi salam dia terus memeluk abangnya itu.

"Ish adik nie lain kali jangan buat macam nie.Terperanjat abang tau."nasihat Kamarul pada adiknya itu.

"Hehehe rindu sangat la abang.Mana boleh tahan tak jumpa abang sampai 5 tahun."ujar Chinta lantas menyalami abangnya itu.

Tiba-tiba terdengar suara lelaki merajuk bersuara.

"Eleh rindu abang dia aje kat buah hati dia tak rindu."ujar Ikhwan.

Tanpa Chinta sedari muncung Ikhwan itu sudah sepanjang burung belatuk.Akhirnya tersembur juga ketawa Chinta bila melihat wajah Ikhwan yang sedemikian rupa.Lagi geram Ikhwan dengan sikap Chinta tu.Bukan nak dipujuk malah diketawakan kita pulak.

"Okey okey sori la Chinta tak perasan yang Ikhwan ada dekat sini."ujar Chinta dalam tawa yang berbaki.

"Iya la tu tak perasan la sangat."ucap Ikhwan selamba.

"Ish dah orang cakap tak perasan tu tak perasanlah yang tu pun nak merajuk dasar manja."ucap Chinta lalu berjalan sambil menghentak-hentak kakinya.

Ikhwan mengomel sendirian.Bukan nak dipujuk kita yang tengah merajuk nie malah kita pulak yang kena pujuk dia.Huh tak adil sungguh.Kamarul yang hanya menolak troli dari belakang itu hanya tersenyum.Gembira dia melihat Chinta pulang.

Sampai sahaja mereka bertiga dirumah Chinta terus masuk ke dalam bilik.Beberapa minit kemudiaan kelihatan Chinta keluar dari bilik dan menuju ke dapur.Tak penat ke Chinta nie baru balik dah tolong bibik kat dapur.Fikir Ikhwan sendirian.

"Abang Ikhwan jom makan lauk dan nasi dah terhidang."laung Chinta dari dapur.

Ikhwan yang jalan beriringan dengan Kamarul terus menuju ke dapur.Pinggan dua jejaka itu diambil lalu disendukkan nasi ke dalamnya.Selepas itu dia menuang air dan duduk.Kelihatan Kmarul dan Ikhwan begitu berselera sekali makan.

"Chinta abang dah ada calon isteri."ujar abang Kamarul.

"Iye.Kalau macam tu bila nak kawin?"soal aku kembali.

"Aik tak nak tanya siapa?"tanya abang Kamarul dengan jelingan.

"Tak naklah biar ia jadi suprise."jawab aku selamba.

Baru aku perasan dari tadi aku sembang dengan abang Kamarul sekali pun Ikhwan tidak menyampuk.Aku beralih tumpuan pada Ikhwan kelihatan seperti dia ada dalam dunia dia sendiri bersama makanan.

"Ikhwan."sapa aku lembut.

"Hah ya ya kenapa Chinta."ujarnya dalam kekalutan.

"Ikhwan ada apa-apa nak cakap?"tanya aku kerana sedari tadi aku lihat Ikhwan termenung.

"Ikhwan ingat esok Ikhwan nak bawak Chinta jumpa parents Ikhwan."ujarnya perlahan.

Abang Kamarul tersedak.Pantas aku menghulurkan air.

"La Wan mengelamun daripada tadi sebab nie aje."soal abang Kamarul.

Ikhwan menangguk.

"Sebenarnya Chinta kena bermalam dekat sana sebab nenek nak buat pertandingan masak kari ayam dengan calon pilihan mama untuk Ikhwan."ujarnya lagi.

Owh jadi suara perempuan tu calon isteri Ikhwan la.

"Ikhwan takut nak beritahu Chinta sebab takut Chinta tinggalkan Ikhwan."ujarnya kini dengan wajah mencuka.

Mata aku bertentangan dengan mata Ikhwan.Ada getaran dalam dada.

"Chinta sanggup lakukan apa saja untuk mempertahankan cinta Chinta untuk Ikhwan."ujar aku.

"Jadi Chinta sanggup ikut Ikhwan jumpa parents Ikhwan?"soal Ikhwan dengan girang.

Aku menangguk.Walau apa pun yang terjadi aku akan juangkan cinta aku pada Ikhwan.Aku tersenyum pada Ikhwan dan abang Kamarul tersenyum.Selepas Ikhwan pulang aku menunaikan solat Asar berjemaah bersama bibik dan abang Kmarul.

Aku harap esok akan menjadi hari yang paling bermakna.Pelbagai kemungkinan boleh terjadi.Aku harus bersiap sedia dari segi fizikal dan mental.Aku akan lakukan apa saja demi cinta aku pada Ikhwan.

******************

Pagi itu Ikhwan datang menjemput aku.Selepas memasukkan beg pakaian dalam bonet kereta aku menyalami abang Kamarul dan terus hilang dalam perut kereta.Kereta milik Ikhwan mula meluncur laju di atas jalan raya dengan megahnya.Sambil Ikhwan memandu kami tidak habis berborak-borak itu dan ini.

"Ikhwan apa mama Ikhwan akan merestui hubungan kita?"soal aku inginkan kepastian.

"Kenapa Chinta tanya macam tu?Insya-Allah mama Ikhwan mesti merestui hubungan kita bersama."pujuk Ikhwan lembut.

"Chinta takut mama Ikhwan tidak merestui hubungan kita kerana hubungan tanpa restu ibu bapa umpama jasad yang tidak bernyawa."ujarku perlahan.

"Chinta jangan fikir macam itu nanti mesti mama restui hubungan kita."pujuk Ikhwan lagi.

Chinta mengangguk.Harapan dia begitulah jadinya nanti.Chinta terlalu sayang dan cinta kepada Ikhwan.Untuk fikir mengenai kehilangan Ikhwan itu jauh sekali.Chinta memandang Ikhwan dengan senyuman terhias di bibir.

Ikuti "Tentang Chinta Arissa Sofia 4" untuk ketahui sama ada Chinta berjaya atau tidak untuk menambat hati keluarga Ikhwan?Siapa calon isteri yang dicari mama Ikhwan?Adakah hubungan Chinta dan Ikhwan akan direstui.Ikuti cerita selanjutnya.
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

PERHATIAN KEPADA PEMBACA E-NOVEL KARYA NURUL FATIHAH SHAHRONIZAM

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 18:44 Komen : 0 Tag :
Assalamulaikum wbt ...

Entry kali ini khas buat semua pembaca e-novel karya Nurul Fatihah Shahronizam.Untuk bab 3 Nurul terpaksa tunda beberapa hari kerana ingin membuat kajian atas penulisan e-novel Nurul.

Sambutan daripada pembaca e-novel terbaru Nurul "Tentang Chinta Arissa Sofia" kurang mendapat sambutan jadi Nurul akan membuat serba sedikit kajian ke atas penulis e-novel yang terbaru ini.

Jika sambutan masih sama dan tidak ada sebarang peningkatan dengan ini Nurul terpaksa mengambil keputusan untuk berhenti menulis atau sebaliknya.

Sebenarnya Nurul bukan nak pembaca yang ramai tapi Nurul nak penderma cetusan idea bernas yang ramai.Jika tidak ada yang baca bagaimana Nurul ingin dapat penderma seperti yang Nurul inginkan.Untuk sementara ini hanya Hanna dan Ruunna yang menjadi pembaca setia e-novel karya Nurul.Nurul harap semua mengerti.

nota : Kecewa dengan sambutan yang tidak memberangsangkan

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen "I want doodle from Bieha

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 11:59 Komen : 1 Tag :
Assalamualaikum wbt .....

Selamat pagi semua.Okey sebenarnya dah lama Nurul tak join segmen terutama segmen doodle nie.Mana ada masa nak join,busy sikit sejak kebelakangan nie.Terutama bila dah bawak keluar e-novel baru nie banyak masa terluang pada e-novel itu lagi daripada segmen atau giveaway.

Segmen kali nie dianjurkan oleh kak Bieha.Sebenarnya nie first time Nurul masuk blog akak nie.Nurul kumpa blog akak nie dekat salah satu blog yang Nurul follow.

Blog akak nie memang comel dan kreatif.Godek punya godek blog akak nie tiba-tiba ternampak la segmen nie.Nurul ambil masa 5 minit untuk berfikir sama ada nak join atau biarkan saja.Kata putus sudah diambil,Nurul join segmen simple mimple ini.

Nak join?Klik banner pink yang comel kat atas tu.Dah klik?Terima kasih.

KHAS BUAT KAK BIEHA : Dah buat semua yang kak Bieha suruh termasuk follow memfollow.

Due date : 16 Disember 2012

nota : Harap dapat nanti senang nak publish dekat page Nurul hasil karya kak Bieha pada Nurul.Jom ramai-ramai meriahkan segmen Nurul pulak (LOVE) 
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Senarai Peserta

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 10:36 Komen : 4 Tag :
Assalamualaikum wbt ....

Seperti yang Nurul katakan Nurul akan update senarai peserta dari semasa ke semasa.Lebih kurang semua peserta Nurul sudah kunjungi.Ada yang difollow ada yang tidak.Yang tidak difollow maaf la sebab ada beberapa masalah teknikal.Setiap peserta akan dibahagikan kepada kumpulan.Satu kumpulan mempunyai 4 orang ahli.Nurul akan reveiw mengikut kumpulan masing-masing.

KUMPULAN A
  1. http://be-readers.blogspot.com/2012/11/blog-post_25.html
  2. http://iraathira.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3. http://diarionlinenurul.blogspot.com/2012/11/segmensaya-mahu-di-review-by-nurul.html
  4. http://ukhuwahsejatiislam.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html

KUMPULAN B
  1. http://fendy1302.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://mujadafewa.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3. http://hanyadihatiku.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-oleh-nurul.html
  4. http://supersweetcola.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html

KUMPULAN C
  1. http://www.mysyah-holiday.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://skyjuiceforever.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3. http://www.aimisyahirah.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  4. http://nienasofea.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html

KUMPULAN D
  1. http://sibodohjangankacau.blogspot.com/2012/11/gmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://husnamujahidah.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html *
  3. http://the-bloggeria.teminfm.com/2012/11/segmen-saya-mahu-diriview-by-nurul.html 
  4. http://faramoree.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
KUMPULAN E
  1. http://pinkuntukaku.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-oleh-nurul.html
  2. http://pandaboystory.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
  3. http://cerita-nurathyrah.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
  4. http://sujuelfarahin.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
 KUMPULAN F
  1. http://diarikuwaniesyazwani.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://cheriteradiatasawan.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
  3. http://princessaliessa.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
  4. http://ajlincomey.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
KUMPULAN G
  1. http://nazwww.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://meyrajohn.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3. http://senyumsss.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  4. http://lemagnificent154.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
KUMPULAN H
  1. http://nysahanysa97.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://geeazielove4eva.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3. http://diadynn.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  4. http://misslightofhappiness0210.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
KUMPULAN I
  1. http://diarysiichiera97.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://celotehfarishah.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3.  http://ainpunyeceritalah.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html  
  4. http://celotehfarishah.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html  
KUMPULAN J
  1. http://lovepinkylife.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html *
  2. http://zamani84.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html  
  3. http://farhanabiella.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  4. http://adiezaff.blogspot.com/2012/11/segmen-pagi-den-mau-direview-kek-nurul.html
     
KUMPULAN K 
  1. http://izan-az.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html 
  2. http://shima-chintaanugerah.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html  
  3. http://sayaeesya.blogspot.com/2012/11/ehh-singgah-sini-dulu.html
  4. http://norofficial.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
KUMPULAN L
  1. http://whatever97secret.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  2. http://miowie.blogspot.com/2012/11/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html
  3. http://anasyafiqah96.blogspot.com/2012/12/segmen-saya-mahu-direview-by-nurul.html


SILA AMBIL PERHATIAN !
 
* - Jika ada bintang merah di sebelah link anda sila PM Nurul dekat page
& - Jika ada tanda ini disebelah nama anda bermaksud anda tersingkir kerana tidak mengikut syarat 
# - Jika ada tanda nie disebelah link anda bermaksud Nurul tidak follow (Khas buat mereka yang Nurul tidak follow sila beritahu di kotak komen senarai peserta bukan di kotak komen segmen)


A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Tentang Chinta Arissa Sofia 2

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 19:00 Komen : 3 Tag :
BAB 2

Aku keluar dari bilik menuju ke ruang tamu.Khayla pergi membancuh air untuk tetamu misteri.Ketika aku sampai di ruang tamu jejaka tersebut sedang berbual-bual dengan Raisha.Kelihatan mereka begitu mesra sekali,mungkin sudah lama kenal.Aku melabuhkan punggung di sebelah Raisha.Lelaki tersebut mendonggak kepala menghadap wajah aku.Ya,memang aku akui yang Izz sudah banyak berubah.Aku menundukkan wajah.

"Assalamualaikum.Sofia apa khabar?"sapa Izz dengan mesra.
"Waalaikumsalam.Sofia sihat."jawab aku sekadar ingin berbasi-basi.

Aku memandang Raisha,kelihatan dia sedang tersenyum-senyum pada Izz.Tidak tahukah Raisha yang Izz suami orang?

"Raisha,tinggalkan kami berdua sekejap boleh?"aku bersuara dalam keadaan mengarah.

Kelihatan Raisha bangun dengan muncung yang panjang.Sambil dia jalan menuju ke bilik sambil dia berleter.Aku tergelak kecil dengan sikap Raisha yang seperti budak-budak itu.Kini tumpuan aku beralih pada Izz.Kelihatan dia sedang berperang dengan hati dan perasaan dia sendiri.Aku biarkan dia mengambil masa untuk memberitahu aku apa hajat dia ke sini.Khayla sudah sampai dengan satu jag air dan dua biji cawan lalu dia letakkan di atas meja berdekatan.

"Chinta,Khayla masuk bilik dulu ya?"Khayla yang terkenal dengan sikap pemalu itu terus beredar.

Aku menuang air ke dalam cawan lalu aku berikan kepada Izz.Dia mengambil dengan senyuman kelat.

"Sofia,Izz nak mintak maaf."dia mula bersuara.


Aku sekadar memandang sekilas sahaja lalu tersenyum sinis.

"Maaf,senang saja kan ucapkan maaf selepas apa yang Izz buat.Izz ingat Sofia nie apa?Kalau Izz ingat Sofia akan maafkan Izz lupakan.Lupakan !!"tempik aku.

Memang aku kesian pada lelaki ini tapi disebabkan dialah papa terpaksa menanggung malu.Tidak akan sesekali aku maafkan lelaki ini.Kalau dia fikir aku perempuan yang senang maafkan orang,dia silap aku bukan jenis itu.

"Sofia,hidup Izz dengan dia tidak bahagia.Cinta Izz hanya untuk Sofia.Selamanya hanya untuk Sofia."ujarnya cuba meyakinkan aku.

Aku memandang Izz.Jelas kelihatan wajah Izz yang hanya beberapa saat saja lagi akan menitis mutiara jernih dari tubir mata dia.

"Izz baliklah lupakan Sofia lagipun Sofia akan bertunang tidak lama lagi.Cukuplah apa yang Izz dah buat dekat Sofia.Mungkin dulu hati ini buat Izz tapi sekarang tidak lagi hati ini sudah menjadi milik orang lain."ucap aku perlahan.

Izz berdiri menghadap aku.Sepasang tangan miliknya jatuh pada bahu aku.

"Izz percaya yang Sofia tipu Izz kan?Sofia masih cintakan Izz kan?Tapi Sofia dipaksa kawin dengan lelaki tu kan?"tanya Izz bertalu-talu.

Darah aku mula berderau.Tangan milik Izz aku tepis kasar lantas aku berdiri memandang ke luar tingkap.Aku menarik nafas sedalam-dalam yang boleh mencari kesabaran untuk menghadapi Izz.Terasa ada sesuatu mula melingkari di pinggang aku.Pantas aku menepis.Dengan wajah merona merah aku berpaling menghadap Izz.

"Hei Izz kau dengar sini baik-baik dan kau ingat setiap perkataan yang aku ingin katakan kepada kau.Aku tidak mencintai kau lagi sebesar hama pun tidak.Jika kau rasa aku diciptakan untuk kau baik kau lupakan kerana aku tidak diciptakan untuk kau.Kau lihat la diri kau sendiri,kau tu sudah bergelar suami orang kau tidak kesian dekat anak bini kau ke hah?Kau nie manusia ke apa?Walaupun kau kawin dengan Ira itu sebab terpaksa tapi tolonglah jangan sia-siakan dia.Aku tahu Ira mencintai kau begitu jugak dengan kau tapi jangan biarkan ego menguasai diri.Baliklah."luah aku dengan suara yang lantang.

Meskipun air mata ini ingin menitis tapi sedaya upaya aku tahan supaya tidak jatuh ke pipi aku.Sesungguhnya aku pun seorang wanita aku faham bagaimana isteri dia rasa bila mengetahui yang suaminya tidak mencintai dirinya.Mata aku mencerlung pada Izz yang sudah terjelopok di lantai.Mungkin dia sangka aku masih Sofia yang dulu,Sofia yang lemah bila di pujuk rayu tapi sekarang tidak lagi.

Perlahan-lahan aku berjalan mendekati pintu lantas membuka pintu rumah seluas-luasnya.Niat aku bukan hendak halau Izz dari rumah ini tetapi aku tidak sanggup lagi untuk hadapi semua ini.Entah apa pulak yang bakal dilakukan oleh si Izz nanti.

"Tolong keluar dari rumah Sofia sekarang."arah aku sambil jari telunjuk aku menghala keluar.

Kelihatan Izz perlahan-lahan berjalan untuk menuju keluar.Ketika dia berada di luar dia tersenyum sinis.

"Sofia ingat Izz akan lepaskan Sofia macam tu aje.Sofia silap walaupun cinta Sofia bukan untuk Izz tapi Izz akan pastikan jasad Sofia menjadi milik Izz kalau bukan dengan cara lembut cara kasar Izz akan gunakan."ujar Izz seraya meninggalkan Chinta yang termanggu sendirian di pintu.

Chinta hanya melihat izz pergi dengan pandangan sepi.Selepas bayang Izz sudah tidak kelihatan Chinta menutup pintu seraya menguncinya terus.Chinta terduduk di situ bersama mutiara jernih yang tidak henti-henti mengalir.Saat ini dia amat memerlukan seseorang untuk menjadi bahu tempat dia menghambur kesedihan.

Khayla keluar dari bilik.Dia tahu apa yang berlaku antara Chinta dengan lelaki itu.Walaupun Chinta tidak banyak bercerita tentang diri dia,Khayla dapat mengagak yang hidup Chinta dahulu bukan di landasan Islam.Perlahan-lahan Khayla berjalan mendapatkan sahabatnya itu.Dia duduk bersimpuh,air mata sahabatnya itu diseka.

"Chinta,kau tak boleh macam nie.Kau kena kuat mungkin Allah sayangkan kau sebab tu dia beri kau dugaan.Percayalah Allah tidak akan memberi dugaan di luar kemampuan hambanya."nasihat Khayla tulus.

"Aku tak kuat Khayla.Aku tak mahu hubungan aku dengan Ikhwan musnah sebab dia.Aku terlalu sayangkan Ikhwan.Aku kenal siapa Izz dia bukan orang yang mudah mengaku kalah."ucap aku dalam esakkan.

"Khayla percaya yang Chinta kuat."ucap aku untuk memberi semangat.

Chinta terus memeluk Khayla.Dia hemburkan segala kesedihan di bahu sahabatnya itu sepuas-puasnya.Mungkin Khayla dihadirkan ke dalam hidup aku untuk menjadi tempat untuk aku luah perasaan.Terima kasih ya Allah aku tahu kau akan sediakan kekuatan untuk aku hadapi semu ini.

************

Selesai sahaja mengerjakan solat isyak Chinta menadah tangan.Sesungguhnya manusia akan ingat pada Maha Pencipta bila mereka susah sahaja tapi bila mereka senang mereka lupa.Chinta berharap dia tidak jadi seperti itu.

Ya Allah,Ya Rahman,Ya Rahim
Kau ampunilah dosa aku,dosa kedua ibu bapaku serta dosa abangku
Kau tempatkanlah kedua orang tuaku disisiMu Ya Allah
Ya Allah,
Aku tahu Kau tidak akan memberikan dugaan di luar batasanku Ya Allah
Tetapi jika Engkau ingin memberikan dugaan kepadaku
Kau sertakanlah kekuatan kepadaku Ya Allah
Sesungguhnya Engkau maha mendengar lagi maha mengasihi.
Amin ....

Selesai sahaja berdoa,Chinta mengambil Al-Quran di atas meja sebelah katilnya.Dia memeluk Al-Quran itu seerat-eratnya.Sesungguhnya di saat sekarang ini dia amat merindui Nya.Tiada apa boleh menghilangkan rindu dia kepada Nya kecuali dengan mengalunkan ayat suci ini.Perlahan-lahan ayat suci Al-Quran dialunkannya.Begitu sayu sekali kedengaran.

Khayla dan Raisha yang baru pulang membeli makanan terpana bila mendengar suara Chinta mengalunkan ayat suci tersebut.Menitis air mata mereka berdua,tidak sangka begitu sayu sekali suara Chinta di saat mengalunkan ayat suci Al-Quran.Keasyikkan mengalunkan membuatkan Chinta tidak sedar yang dua pasang mata sedang terhendap-hendap di pintu biliknya.Tumpuan Chinta terganggu bila telefon bimbitnya berbunyi.

Subhanaallah aku mencintainya
subhanaallah aku menyayanginya
dari ufuk timur hingga ke ufuk selatan
dia yang tetap di hatiku

Lagu telefon bimbit Chinta terus berbunyi membuatkan Chinta rimas.Dengan pantas Chinta menjawab panggilan itu tanpa melihat dahulu siapa pemanggilnya.

"Assalamualaikum."terdengar suara Ikhwan yang mesra itu memberi salam.

"Waalaikumsalam."jawab Chinta sekadar berbasi-basi.

"Chinta sedang buat apa tu?Kenapa lama tidak telefon Ikhwan?"soalnya dengan suara merajuk.

Aku mendengus kasar lalu melemprkan pandangan ke arah pintu bilik.Kelihatan Raisha dan Khayla sedang terhendap-hendap bila mereka perasan yang Chinta lihat ke arah mereka,tersengih-sengih mereka macam kerang busuk.Terjegil mata Chinta.

"Chinta,kenapa tak jawab?"soal Ikhwan lagi dengan nada suara sedikit meninggi.

"Hah ... Ha ala Chinta baru lepas baca Al-Quran.Buat apa nak telefon buat habis kredit aje.Dah la telefon pergi Malaysia tu mahal."jawab aku.

"Eleh nak telefon bakal tunang sendiri pun berkira ke?"soal Ikhwan.

"Eh mesti la.Duit tu harus berjimat-cermat sikit.Untuk masa depan jugak."jawab Chinta cuba menyakat.

Tiba-tiba terdengar suara perempuan dibelakang sana.Datangnya dari arah belakang Ikhwan.Apa itu saudara Ikhwan tapi kenapa dengar seperti mengada-ngada?

"Ish,Chinta nie malas ah."jawab Ikhwan.

"Ikhwan nanti kita borak lain.Chinta ada kerja nak buat kawan serumah dah panggil."jawab aku cuba memeberi alasan.

"Baiklah.Assalamualaikum."jawan Ikhwan lantas memutuskan panggilan.

Selepas menjawab salam Chinta duduk bersandar pada katil.Siapa perempuan tu?Kenapa suara dia gedik semacam aje?Entah-entah Ikhwan curang.


Nantikan sambungan "Tentang Chinta Arissa Sofia 3" untuk mengetahui sama ada Ikhwan curang atau tidak.Nak tahu taktik memujuk wanita yang berkesan nantikan sambungannya.
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Nak Mintak Tolong Boleh?

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 17:00 Komen : 3 Tag :
Assalamualaikum wbt .....

Selamat malam semua.Huwaaa ngantuk la tapi tak apa demi blog Nurul sanggup bersengkang mata.Kalau sebut je pasal tolong mesti ramai yang tak mau bantu kan jangan la macam tu Nurul nak mintak tolong sikit nie.

Nurul bukan nak mintak tolong klik,like,donate atau share.Nurul nak mintak tolong korunk berikan sedikit cetusan idea yang bernas kepada Nurul.Nak buat apa dengan cetusan idea tu?Sebenarnya Nurul nak buat kasi e-novel Nurul lagi gempak.Lagi banyak cetusan idea yang bernas diberikan lagi menarik e-novel yang bakal Nurul sajikan.

Harap anda semua sudi-sudikanlah menolong Nurul.Pertolongan Nurul amat dihargai.Terima kasih.
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Cik Lyeen's Giveaway

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 09:27 Komen : 28 Tag :
Assalamualaikum wbt ......

Selamat pagi semua.Dah sarapan ke belum?Kalau Nurul belum lagi biasa la malas nak bersarapan stg tengah hari makan nasi terus betul tak.

Pagi nie Nurul nak join satu giveaway daripada seorang akak nie.Dia amat meminati cupcakes mungkin rupa cupcakes tu comel dan menawan barangkali.Nama blog akak nie Cik Lyeen Cupcakes.Blog dia warna merah jambu.Comel sangat blog dia.


Nampak tak banner comel kat sebelah tu?Itu bukan kad nama la itu adalah banner giveway akak Lyeen.
Ala Nurul kami semua pun nak join jugak.Korunk jangan la risau korunk semua pun boleh join.Nak join klik banner tu.Kalau dah klik terima kasih.Giveway kali nie lebih sesuai pada ibu-ibu,wanita,remaja perempuan dan kanak-kanak perempuan.Nak tahu sebab apa?Sebabnya hadiah yang ditawarkan semua barang perempuan.Untuk bagi giveway ini lebih meriah lelaki pun boleh join,hadiah yang korunk dapat tu kasi la dekat ibu atau kakak.

Kepada akak Lyeen : Nurul dah ikut semua syarat dengan tulus ikhlas dari hati.Dah follow blog yang akak suruh.Dah like page yang akak suruh dan dah add sponser-sponser yang akak minta.(boleh tambah rakan FB)

Tarikh tamat : Belum ditentukan lagi.

Nurul nak tag : TAG SEMUA YANG BACA ENTRY NIE

nota : Harap boleh tambah kenalan.If you follow me I will follow you back.Deal right?Apa pun jom meriahkan lagi penyertaan ini.Jom sertai ramai-ramai. 

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Tentang Chinta Arissa Sofia 1

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 13:58 Komen : 4 Tag :
BAB 1

Aku baru selesai mengerjakan solat Isyak selepas itu sedekahkan surah Yassin kepada arwah papa dengan ibu.Selesai sahaja membaca surah buat ayah dan ibu aku bersandar pada hujung katil.Aku teringat kembali kejadian petang tadi.Kenapa Tengku Izz Danial Adam mencari aku?Tapi kenapa tubuh dia tidak sasa seperti dulu lagi,wajah dia pun sudah berubah.Hati aku mula dipagut rasa sayu dari mata Izz aku dapat mengagak dia menderita.Tadi Ikhwan telefon aku pun menceritakan segalanya bukan main dia cemburu.Puas jugak aku pujuk Ikhwan yang merajuk tu,dia hanya benarkan aku kawan dengan Izz saja kalau lebih-lebih dia cakap lupakan sebab Chinta ditakdirkan untuk Ikhwan dan Ikhwan ditakdirkan untuk Chinta.Bibir aku mula mengukir senyuman bila teringat kembali celoteh Ikhwan yang bagi aku mengada-ngada itu.Fikiran aku mula melayang ke masa lalu di mana aku masih menjadi tunang Izz.

***************

Aku mengenali Izz sejak bangku sekolah lagi.Asalnya aku tidak dibenarkan berkawan dengan Izz kerana kami bukan mahram.Selepas kemalangan yang berlaku aku dibenarkan berkawan dengan Izz.Hampir 5 tahun kami berkawan akhirnya Izz meluahkan isi hati dia khas buat aku.Janji demi janji Izz taburkan buat aku.Kami semakin hari semakin rapat dan mula merangcang untuk berkahwin.

Petang ini seperti biasa aku akan keluar dengan Izz sama seperti pasangan kekasih yang lain.Aku mengenakan skirt pendek paras lutut berwarna merah jambu dan blause berlengan panjang berwarna putih.Rambut aku yang lurus aku dendankan kemudian rambut yang terjuntai aku letakkan sepit rambut berbatu.Aku melihat diri aku depan cermin "perfect" itulah yang selalu aku ucapkan selepas habis bersiap.Kedengaran hon kereta berbunyi,lantas aku menyambar kasut di dalam almari dan menyarungkannya.Kasut tinggi yang mempunyai ukuran sebanyak 4 inci itu membuatkan aku lagi mudah untuk berjalan.

Ketika aku masuk ke dalam perut kereta McLaren F1 yang berwarna hitam metalic itu.Satu ciuman mesra daripada Izz hinggap dekat pipi aku.Aku membalasnya dengan senyuman manja.Selepas pintu kereta ditutup,sepantas kilat kereta itu sudah meluncur dengan megahnya di atas jalan raya.Aku merangkul lengan Izz dan mula melentokkan kepala pada bahunya.

"Bie."seru aku manja.
"Nape sayang?Tidak suka kereta nie ke?"tanyanya sambil memandu kereta.
"Taklah,sayang suka jer.Tapi bie nak bawak sayang pergi mana?"tanya aku penuh kehairanan.
"Adalah."jawab dia dengan bersahaja.

Aku mula menarik muncung.Geram aku dengan sikap Izz yang suka berahsia nie.Aku menjeling pada Izz yang sedang ketawa.Aku menarik tangan aku kembali dan pandangan aku jatuh pada pemandangan di luar.Tiba-tiba kereta yang aku naik mula berhenti,aku memandang Izz meminta jawapan dan dia hanya tersenyum.Akibat terlalu marah kepada Izz,aku menbuka pintu dan keluar.

"Pantai." satu sahaja jawapan yang keluar dari bibir aku.

Tanpa aku sedari tangan Izz sudah mula melingkar pada pinggang aku.Aku meleraikan tangan dia daripada terus melingkari pinggang aku.Masih marah la katakan.

"Ala jangan la marah sayang?"pujuk dia sambil hujung dagu aku disentuh.

Aku menepis lalu berpaling ke arah lain malas rasanya nak layan Izz.Izz menarik tangan aku,sememangnya Izz memang terkenal dengan sikap panas baran dia.Amu merentap tangan aku dan berlari dari jauh aku dapat melihat Izz mengejar aku dengan wajahnya yang semakin merah mungkin menahan amarah dengan sikap aku.Aku terjatuh biasa la bila lari pakai kasut tumit tinggi jadi macam tu la belum sempat aku berdiri Izz datang.Dia menyapu lutut aku dengan tisu lalu digendongnya aku duduk berhampiran dengan sebatang pokok.

Sambil dia mengendong sambil dia membebel.Aku hanya tersenyum.Kemeja yang dipakai dia buka lalu diletakkan atas paha aku.Terlindung la sedikit betis gebu aku tu.Aku memandang Izz dia membuka kasut tumit tinggi aku lalu duduk disebelah aku.Dia memeluk erat bahu aku lalu aku rebahkan kepala aku di dada bidang milik dia.

"Izz."aku menyapa walaupun perlahan tapi jelas kedengaran.
"Ya."jawab dia sambil mengelus lembut rambut aku.
"Izz tak akan mencintai wanita lain kan selain Chinta."tanya aku penuh ragu
"Kenapa Chinta cakap macam nie.Izz tak akan mencintai wanita lain selain Chinta."jawab dia bersungguh.

Aku memeluk Izz kami melihat matahari terbenam sebelum pulang ke rumah masing-masing.

*******************

"CHINTA !!"

Kedengaran ibu menjerit di luar bilik.Memang itulah rutin harian ibu aku.Pantang aku bangun lambat sikit mula la dia nak menjerit macam kuntilanak.

"Iye !! Chinta bangun la nie."jawab aku malas.

Aku menyarungkan kasut hello kitty aku yang berbulu itu lantas mencapai tuala dan terus masuk ke dalam bilik air.Selesai sahaja mandi aku berkemban keluar dari bilik air menuju ke almari mencari pakaian yang sesuai untuk di pakai."Appropriate" itulah perkataan yang aku ucap bila aku dapat pakaian yang sesuai.Blaus berwarna krim aku sarungkan pada badan.Muka aku yang sedia putih aku biarkan dan bibir aku yang sedia merah aku sapukan dengan sedikit pengilat bibir.

Rambut aku yang panjang paras pinggang aku lepaskan lalu mengenakan cekak rambut yang berreben oren.Aku mengambil handphone lalu menukar warna covernya menjadi oren bergambarkan hello kitty.Satu pesanan ringkas masuk aku membuka sambil tersenyum.Nama penghantar tertera IzzC.

"Good morning!Sayang cepat siap Izz tunggu dekat bawah dengan ibu.Hari nie kita cari baju nikah dengan cincin."

Aku melihat beg tangan yang tersusun di dalam almari kaca.Warna krim menjadi pilihan aku kali nie kerana sama warna dengan baju yang aku pakai.Bergegas aku turun kelihatan Izz sedang berbual dengan papa sambil bersarapan.Dari atas aku sudah menjerit kegirangan.

"Good morning bu,pa !" sapa aku sambil memberi ciuman manja pada ibu dengan papa.

Mereka hanya tersenyum melihat telatah aku.Tanpa banyak soal aku labuhkan punggung aku di sebelah Izz kelihatan dia terseyum.Aku mengambil air teh yang bibik sediakan pada Izz lalu aku suakan pada mulut.Izz melopong melihat perangai aku sementara ibu dengan papa hanya tersenyum.Roti yang Izz letakkan jem untuk dia makan aku ambil lalu aku gigit sedikit.Izz geram,dari ekor mata aku lihat Izz sudah merenung tajam pada aku.Tanpa aku sedari Izz menarik hidung aku manja.

"Aduh ! Sakit la."aku menggosok hidung aku yang mulai merah akibat ditarik oleh Izz.

Dia hanya tersenyum.Selesai bersarapan aku dan Izz meminta diri untuk keluar mencari peralatan kahwin kami yang bakal berlansung pada minggu depan.Kereta sport milik Izz meluncur laju dan akhirnya kami sampai ke destinasi iaitu "Butik Pengantin Iris".Baju yang aku tempah sudah siap.Aku masuk ke dalam bilik persalinan,beberapa minit kemudian aku keluar.Aku tunjuk pada Izz dia tersenyum kemudian membayar harga bagi sepasang baju pengantin.

Selepas puas mencuba baju kami pergi ke kedai emas untuk mencari cincin.Kali ini cincin emas berbatukan permata menjadi pilihan aku.Cincin itu aku ukirkan nama "IzzC" dan cincin Izz aku ukurkan nama "ChintaI".Selepas habis semua barang perkahwinan kami beli aku dan Izz mengambil keputusan untuk makan di restoran seafood.Izz meninggalkan aku seketika untuk pergi ke tandas.Beberapa minit kemudian ada dua orang lelaki datang mendekati aku.Dia mula memegang tangan aku.

"DBUSH !!" sebiji penumbuk hinggap di perut lelaki tersebut.

Aku terkejut.Bergegas aku bangun.Terdengar suara lelaki tersebut mengerang kesakitan.Perlahan-lahan lelaki tersebut bangun lalu mendekati Izz.

"Relex la bro.Kalau kau nak jugak kita boleh share.Kau bawak dia balik dulu esok kasi kat gua pulak okey kan?" kata lelaki itu cuba menenangkan keadaan.

Aku berdiri perlahan-lahan aku mendekati Izz.Aku berdiri di belakang dia.Izz mula menyinsing lengan kemeja yang dipakai lalu tiga butang baju kemeja dari atas dibuka.Ternampak sedikit dada bidang Izz yang menahan amarah yang semakin memuncak.

"Bangsat punya jantan !!" Izz menjerit bersama hayunan penumbuk yang mengenai pipi lelaki tersebut.

Aku terduduk.Memang sebelum nie aku pernah nampak Izz marah tapi tidak pulak pernah aku lihat Izz seberang ini.Aku memeluk beg tangan,air mata mula menitis aku benar-benar takut.Aku mengerling melihat lelaki tadi tetapi dia hanya terjelopok di meja berdekatan tiada tanda-tanda dia akan bangun.

"Izz ...Chin...Chinta....nak ba.....balik."aku mula bersuara.Esakkan aku makin kedengaran.

Izz berpaling melihat aku.Perlahan-lahan dia datang mendekati aku yang kini dalam ketakutan.Air mata aku yang menitis disapu dengan jari-jemarinya.Dia menggenggam erat tangan aku lantas dia berdiri.Aku hanya menurut.Sampai sahaja ke dalam kereta aku memaut tangan Izz.

"Izz jangan marah-marah macam tadi lagi,Chinta takut."aku bersuara perlahan.

Izz hanya dia,.Dia memecut laju sambil menghempas-hempas stereng kereta.Perlahan-lahan dia berhenti di bahu jalan.Dia memeluk aku dan kedengaran dia ingin mengatakan sesuatu.

"Izz mintak maaf.Izz tak berniat pun nak buat Chinta menagis atau takut dengan apa yang Izz buat."dia mula berkata.

Aku hanya menangguk.Kereta kembali meluncur laju.Sampai sahaja di depan pagar rumah aku lantas aku keluar.Kelihatan Izz sedang melambai-lambai aku hanya membalas dengan pandangan.Kereta Izz mula hilang dari pandangan.

****************

Hari ini aku berkahwin.Baju perkahwinan berwarna putih aku gayakan,dengan solekkan tebal daripada mak andam menambahkan lagi seri wajah pengantin baru.Aku melihat pada cermin sambil memuji-muji kekemasan solekkan tersebut.Pintu bilik dibuka.Wajah ibu mula kelihatan.Dia berjalan perlahan-lahan mendekati aku lalu disentuhnya kedua belah bahu aku.

"Chinta,jom turun.Pengantin lelaki pun sudah sampai."kata ibuku sambil tersenyum.

Aku mengekori ibu menuruni tangga.Kelihatan Izz sedang duduk berhadapan tok kadi mengerling ke arah aku.Aku melabuhkan punggung di sebelah ibu.Majlis kini bermula.

"Tengku Izz Danial Adam bin Tengku Izz Rahman sudikah engkau menerima Chinta Arissa Sofia binti Dato Suhaimi Khalid dengan mas kahwin RM 25,000 tunai."

"Aku terimanya nikah Chinta Arissa Sofia ...."

"Tunggu !! Semua nie tidak boleh dilanjutkan lagi."tiba-tiba muncul seorang wanita yang berpakaian seksi di depan pintu rumah.

Pantas Izz berdiri dan mendekati wanita tersebut.

"Apa kau nak nie hah?" tanya Izz dengan wajah bengisnya.

Aku terdiam air mata mula memenuhi tubir mata.

"Adam,Ira mengandung anak Adam tolong la Adam bertanggungjawab." jawab wanita itu dengan air mata berjurai.

Aku terkesima.Perlahan-lahan aku mendekati wanita tersebut.

"A...apa awak cakap nie?"soal aku dalam esakkan.

"Kak,saya mengandung anak abang Adam kak.Tolonglah mengerti saya.Saya nie anak yatim piatu kak."jawab wanita tersebut dengan juraian air mata.

Aku memandang Izz cuba meminta penjelasan dan dia hanya mengangguk mengakui perbuatannya.Aku menyuruh Izz duduk.Pantas jari-jemari gadis tersebut aku genggam untuk membuat pernikahan dia dengan Izz.Perkahwinan itu tetap diteruskan tetapi bukan aku yang berkahwin dengan Izz tetapi wanita itu.

****************

Lamunan aku terhenti bila Khayla masuk ke dalam bilik.

"Chinta ada orang nak jumpa kau."dia memberitahu aku.
"Perempuan ke lelaki?"soal aku kembali.
"Lelaki."jawab Khayla.

Aku membuka telekung lalu aku sangkut pantas tangan aku menyambar tudung yang tersangkut di dalam almari.Siapakah lelaki itu?

Untuk mengetahui siapa gerangan lelaki yang datang ke rumah sewa Chinta,ikuti 'Tentang Chinta Arissa Sofia 2" untuk menerokainya.Selamat Berhujung Minggu.

nota : Maaf jika ada kesalahan ejaan atau apa-apa ..........

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Tentang Chinta Arissa Sofia Prolog

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 11:07 Komen : 4 Tag :
PROLOG



  Pandangan di luar balkoni benar-benar menarik minat aku.Selendang yang Ikhwan beri aku genggam erat.Selepas pemergian ibu aku mengambil keputusan untuk datang ke London.Aku tersenyum memandang telatah manusia terutama kanak-kanak amat menghiburkan hati aku.Aku lihat seorang kanak-kanak sedang menagis meronta-ronta sehinggalah ibu dia menarik telinga dia.

Kemudian,pandangan aku jatuh pada selendang putih di tangan aku.Lama aku tenung selendang itu.Suatu masa nanti mesti Ikhwan akan sarungkan selendang itu di kepala aku.Sedang asyik aku teringatkan Ikhwan jejaka yang mampu mengetuk pintu hati aku pintu rumah sewa aku diketuk.

Perlahan-lahan aku jalan mendekati pintu itu kalau tak lain tak bukan mesti dua orang kawan baik aku,Nur Khayla Zara dengan Nur Raisha Airis.Pintu aku buka,aku pelik apabila melihat seorang lelaki berdiri di hadapan pintu rumah.

Lelaki itu perlahan-lahan mendekati pintu pagar rumah sewa milik aku.Memang aku tidak dapat nafikan yang lelaki itu sangat kacak.Bibirnya yang merah membuktikan yang dia tidak menghisap rokok.Aku menghadiahkan senyuman lalu aku tanya.

"Assalamualaikum,encik cari siapa?"tanya aku dengan mesra.
"Saya mencari Chinta Arissa Sofia.Dia ada?"jawab lelaki itu bersahaja.
"Ya,saya Chinta Arissa Sofia.Encik nie sapa?"tanya aku lagi sebabnya aku tidak pernah kenal lelaki ini.
"Saya Tengku Izz Danial Adam.Sofia,kau tak kenal aku ke?"tanya dia penuh pengharapan.

Aku terkejut.Lelaki ini bekas tunang aku dulu,kami tidak jadi kahwin sebab dia hamilkan wanita lain.Aku menutup pintu.Aku tersandar di pintu,perlahan-lahan air mata aku menitis kembali.

Kenapa lelaki ini hadir kembali?Macam mana dia tahu aku ada dekat sini?Untuk apa dia cari aku padahal hati ini bukan untuk dia lagi?
 
Okey nie la prolognya.Sorry kalau tak best apa pun kalau nak bagi cadangan untuk buat cerita ini lebih menarik boleh bagitau dekat facebook Nurul Fatihah Shahronizam.Segala idea dan cetusan minda korunk akan diterima dengan hati yang terbuka.Cerita nie la yang setiap hari Nurul berangan-angan bila tak tahu nak buat kerja apa.
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen : Jom Upkan Followers Sampai Puas Hati

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 20:46 Komen : 4 Tag :
Assalamualaikum wbt ....

Selamat malam semua.Jom upkan follower dengan cara join segmen nie.






Nak join?Klik banner.Terima kasih.

Dah ikut semua syarat.

Follower sekarang ialah 657 orang hamba Allah.


nota : Harap dapat tingkatkan follower.If you follow me I will follow you back.Deal right?



A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Aku Manusia Biasa Episode Akhir

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 09:11 Komen : 6 Tag :
Assalamualaikum wbt ......

Selamat pagi semua.Dah sarapan?Nurul sudah makan,makan nasi goreng lagi kalau nak boleh la jemput datang rumah untuk makan.Untuk pengetahuan semua hari ini berakhirlah episode penderitaan Chinta Arissa Sofia.Untuk ketahui apa yang bakal terjadi kepada ibunya,Datin Runia Rubiah jom kita baca sama-sama.

Aku duduk di bangku di hadapan rumah.Kini aku sudah setuju untuk mengahwini Ikhwan Wafi'an seorang jejaka yang penuh dengan nilai kasih sayang.Sudah hampir sebulan aku tidak menemui ibu.Selepas kejadian di mana aku mendengar segala perbualan ibu dengan lelaki durjana itu di saat itu jugalah aku tidak pulang ke rumah.

*************

Aku menagis teresak-esak sudah hampir seminggu aku tidak keluar bilik.Kejadian yang menimpa aku membuatkan aku rasa diri ini terhina.Telefon berdering,aku lihat nama yang tertera.Ikhwan Wafi'an yang menelefon.Sepanjang aku berhenti mengajar Ikhwan selalu telefon untuk mengetahui perkembangan diri aku.

"Assalamualaikum."sapa aku lembut.
"Waalaikumsalam.Chinta sihat?"
"Alhamdulillah,sihat."tuturku bersahaja.
 "Ikhwan nak jumpa Chinta petang nie boleh?"
"Err,boleh nanti Chinta minta abang Kamarul yang temankan ya?"ucapku jujur.
"Baiklah.Kita jumpa di tempat biasa."
"Hurm,baiklah."

Aku meletakkan gangang telefon selepas memberi salam.Tempat biasa yang Ikhwan maksudkan ialah dekat pangkin,depan masjid itulah tempat kami selalu berjumpa.Aku mengenakan pakaian kurung berwarna merah jambu berbunga kecil.Aku letakkan sedikit solekkan dengan ini terserlahlah kecantikkan asli aku.Bibir aku tidak aku sapukan sebarang lipstik atau lipgloss kerana memang semulajadi merah.Aku melangkah keluar dari bilik dengan senyuman ayu.Sampai sahaja di tangga aku terlihat susuk tubuh yang amat dikenali oleh aku,seorang lelaki dalam lingkungan 40-an bersembang bersama ibu aku.Aku mencuri dengar.

"You,anak you memang "best" lah.Tidak sia-sia you jual anak you dekat I."
"Hahahahaha,you nie.I suruh you perkosa dia sebab I tak suka dia berdakwah dekat dalam rumah nie."

Berderau darah aku.Jadi lelaki itu masuk ke bilik tersebut kerana telah dibayar oleh ibu.Bergegas aku naik ke atas.Aku kemaskan pakaian dan barang keperluan aku lalu aku turun ke bawah.Ketika aku turun lelaki durjana tersebut sudah tidak ada tinggal ibu aku sahaja yang sedang membaca majalah.Ketika aku melintasi ruang tamu kelihatan ibu berdiri memandang aku penuh tanda tanya.

"Nie Chinta nak pergi mana?"
"Chinta nak keluar dari rumah nie.Sampai hati ibu jual Chinta pada lelaki durjana tu."jawab aku kini air mata mula menitis.
"Owh jadi Chinta dah tahu ye?Itu balasan bagi orang yang melawan cakap ibu."

Tanpa mempedulikan ibu aku melangkah keluar dengan perasaan sedih dan kecewa.Sikap ibu sudah melampau.Aku masuk ke dalam teksi milik abang Kamarul lalu aku ceritakan apa yang terjadi.Abang Kamarul agak terkejut dengan apa yang dia dengar lalu aku ditumpangkan di rumah sewa dia.Sebenarnya abang Kamarul pun sudah tidak tinggal dengan ibu tapi aku tidak pasti sebab apa.Niat aku untuk berjumpa Ikhwan aku batalkan.Aku menghantar mesej dan dia menjawab okey.

**************

Lamunan aku terhenti bila Ikhwan datang dia duduk di sebelah.

"Chinta,Ikhwan nak beritahu sesuatu tapi harap Chinta bersabar."

Aku menangguk.

"Chinta maafkanlah ibu Chinta dia sedang nazak.Selepas kemalangan itu,doktor cakap dia tidak boleh pergi kerana masih ada yang tidak mahu melepaskan dan memaafkan dia."

Aku hanya diam.

"Chinta."panggil Ikhwan lembut.

Air mata mula menitis setitis demi setitis membasahi pipi putih ini.Dengan esakkan yang berbaki aku bersuara.

"Ikh..Ikhwan ingat senang Chinta nak maafkan dia selepas dia musnahkan hidup Chinta.Sakit hati nie Ikhwan,dia layan Chinta tidak ubah seperti binatang.Chinta ini anak dia Ikhwan bukan orang lain,darah daging dia sendiri."air mata kini makin laju mengalir.Ikhwan hanya biarkan aku lepaskan apa yang terbuku.

"Ikhwan tahu tak,sepanjang Chinta tinggal dengan dia macam-macam dia buat dekat Chinta tapi Chinta tak kisah.Sampai la dia jual Chinta dekat jantan durjana tu !"esakkan Chinta makin kuat.

Jadi sebab inilah Chinta amat membenci ibu dia.Rupanya disebalik senyuman yang manis terukir parut yang tidak pernah hilang.Setelah dipujuk akhirnya Chinta bersetuju untuk berjumpa ibunya.Setibanya dia di hospital Ikhwan terus membawa Chinta ke wad ibunya.Chinta menghampiri ibunya.

"Chin....Chinta..maa...maafkan...ibu nak?"
"Chinta maafkan segala dosa ibu.Ibu pun manusia biasa sama seperti Chinta,jadi mestilah ibu membuat kesilapan.Chinta maafkan semua kesalahan ibu"ucapnya dalam esakkan.

Ibu Chinta semakin nazak.Akhirnya dia menghembuskan nafas terakhir di sisi anak yang tersayang.

************

Selesai sahaja mengebumikan jasad ibu Chinta mereka semua pulang.Chinta duduk bersimpuh di atas tikar yang disediakan kan.Selesai sahaja membaca Yassin,Chinta memegang batu nisan milik ibunya.

"Ibu,maafkan Chinta kerana tidak dapat mengubah ibu.Chinta harap ibu ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman."

Chinta meninggalkan tanah perkuburan.Sekilas dipandang kearah kubur milik ibu dan papanya.Disedekahkan al-Fatihah kepada mereka berdua.

                                                         TAMAT

Nantikan e-novel terbaru karya Nurul Fatihah bt Shahronizam yang bertajuk "Tentang Chinta Arissa Sofia".Pelancaran akan dilakukan pada 23 November 2012.Harap mendapat sambutan sama seperti "Aku Manusia Biasa".
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Aku Manusia Biasa 4

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 13:48 Komen : 4 Tag :
Assalamualaikum wbt .....

Selamat tengah hari?Dah makan kalau Nurul belum lagi kejap-kejap lagi aje la makan.Apa pun Nurul nak buat sambungan untuk e-novel.Nampaknya macam ramai yang tak sabar dah tu.

Seusai mengajar mengaji seperti biasa aku akan menunggu abang aku datang ambil.Hampir 30 minit aku menunggu tapi abang aku masih tidak sampai-sampai lagi.Aku mula bernyanyi-nyanyi kecil untuk menghilangkan kebosanan dan masa itulah fikiran aku melayang entah ke mana.

Ya Allah,engkau selamatkanlah aku daripada lelaki durjana ini.
Aku pasrah jika ini takdirnya.Kekuatan aku tidak setanding dengan kekuatan lelaki yang berhatikan binatang ini.Esakkan mula kedengaran.Aku cuba meronta tapi penampar yang hinggap di pipi ini menyebabkan aku terpelanting ke tepi.Kepala au terhantuk pada bucu meja mata aku mula berpinar.

"Ikhwan ...."

Hanya nama itu yang keluar dari bibir.Akhirnya pandangan aku gelap segelap hati lelaki binatang itu.Aku mula sedar dan aku harap apa yang berlaku itu hanyalah mimpi.Aku duduk di atas katil kemudian berpaling ke arah kiri,bagai ini luruh jantung ini apabila melihat lelaki dalam lingkungan umur 40-an berada di situ.Jadi ini semua bukan mimpi tapi kenyataan.Aku menyarungkan pakaian dan berlari ke arah bilik abang Kamarul,tanpa mengetuk pintu aku terus melulu masuk.Aku terduduk di lantai kini mahar aku sudah dinodai kali kedua tanpa kerelaan aku.Abang Kamarul keluar dari bilik air dia agak terkejut melihat aku menagis di situ.

"Adik kenapa nie?" sapanya lembut.
"A...adik dah dinodai abang." jawab aku dalam esakkan.

Abang aku terduduk di sisi aku.Dia merangkul bahu aku.Jadi lelaki dalam lingkungan 40-an yang masuk ke dalam bilik adik aku semalam itulah yang menodainya.Lantas abang Kamrul terus ke bilik aku dan aku hanya mengekorinya.

"Jadi engkaulah lelaki yang nodai adik aku?"
"Ya kenpa?"
"Kurang ajar !!"

Sebiji penumbuk singgah di wajah tua itu.Dengan cepat dia lari keluar lantas masuk ke dalam kereta dan menjerit

"ADIK KAU MEMANG 'TERBAIK'"

Selepas itu kereta itu mula meluncur laju dan hilang dari pandangan.

***************

Sebulan berlalu.Kejadian ngeri itu selalu bertamu di ruang mata.Tapi setiap surat yang selalu aku terima membuatkan aku lupa akan kejadian ituAku semakin hari semakin pelik,siapakah jejaka yang menghantar surat setiap hari kepada aku.Memberi kata-kata semangat dan kata-kata perangsang.Adakah dia bekas tunang aku,Tengku Arman Shah?Tapi semua tu mustahil sebabnya aku kenal sangat dengan perangai dia.Mustahil dia yang hantar surat itu.Aku disapa oleh satu suara.

"Assalamualaikum,Chinta buat apa dekat sini?"
"Waalaikumsalam,tak buat apa-apa saja duduk kat sini."jawab aku dalam keadaan terkejut.
"Chinta terkejut ke tengok Ikhwan dekat sini?"tanya lelaki ini dengan penuh senyuman.
"Eh,taklah mana ada terkejut cuma terperanjat je."jawab aku dengan cuba melawak.

***************

Lamunan aku terhenti bila abang aku membunyikan hon teksinya.Abang aku bekerja sebagai pemandu teksi jadi dia selalu tidak ada pada waktu malam.Disebabkan kejadian pada malam itu,abang aku akan membawa aku bersama jika dia terpaksa kerja malam.

"Dik,abang nak tanya sikit boleh?"
"Boleh."jawab aku dengan perlahan.
"Ikhwan masuk meminang adik petang tadi.Apa adik setuju?"

Aku agak terkejut dengan tindakkan Ikhwan.Tanpa aku sedari Ikhwan telah menaruh hati kepada aku.

"Tapi,adik dah ..."tidak sempat aku menghabiskan ayat abang aku memotong.
"Dia sudah tahu segalanya.Dia sudi terima adik seadanya."

Aku agak terkejut dengan jawapan abang aku.Ikhwan seperti tidak peduli apa yang telah terjadi pada aku.

"Berikan Chinta masa untuk berfikir."jawab aku perlahan.

Adakah Chinta akan menerima lamaran Ikhwan?Sanggupkah Chinta hadapi dugaan rumahtangga padahal selama ini dugaan induvidu dia tidak mampu?Nantikan sambungan "Aku Manusia Biasa 5" untuk ketahui apa yang bakal terjadi.
A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Aku Manusia Biasa 3

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 13:15 Komen : 5 Tag :

Assalamualaikum wbt ....

Apa khabar?Harap korunk semua sihat-sihat belaka.Bagi yang sakit macam Nurul nie jangan lupa makan ubat okey?Mesti semua tertunggu-tunggu sambungan e-novel kan sebenarnya Nurul nak mintak maaf baru hari nie Nurul rasa sihat sikit jadi idea pun baru datang maaf ye.

Aku duduk di atas pangkin teringat kembali kejadian yang berlaku semalam.Selepas aku dan abang pulang dari masjid kami bertemu dengan ibu di depan pintu rumah nampak seperti dia ingin keluar.Niat kami untuk bertanya ditangguhkan sehingga dia pulang lewat malam.Ibu pulang dalam keadaan mabuk jadi mahu tak mahu aku dengan abang terpaksa tangguhkan lagi hasrat hati kami.Pada keesokkan harinya ketika ibu turun bersarapan aku dan abang berpandangan meminta persetujuaan siapa yang ingin mulakan dulu,jadi abang membuat keputusan yang dia akan bertanya.Aku hanya terdiam berada di sisi abang .

"Ibu,Rayyan nak cakap sikit boleh?"
"Hurm,cakap la."
"Rayyan ingat tahun nie Rayyan dengan Chinta nak pergi Mekah.Boleh ibu tanggung perbelanjaan kami ke sana?"
"APA !! MEKAH !! Kalau korunk berdua nak pergi,pergilah tapi kalau nak suruh ibu tanggung maaf ibu tak nak.FAHAM !!

Aku agak terkejut dengan reaksi ibu.Air mata mula menitis membasahi pipi putih dan mulus milik aku.Aku mendonggak kepala memandang wajah ibu,cuba meminta pengertian ibu.Ibu memandang aku dengan bengis kerana terlalu takut aku menundukkan kepala aku kembali.Dalam sendu aku cuba berkata-kata.

"Ibu,ka...kami nak buat ibadat ibu,tolonglah faham."
"Ada ibu kisah korunk nak buat apa sekalipun.Kalau nak jugak pergi Mekah korunk kerja dan kumpul duit sendiri."
"Kalau macam tu kami kerja dekat syarikat arwah ayah ya?"
"Eh,mana boleh ibu tidak benarkan korunk kerja dekat situ,pergi la cari kerja lain."

Ibu bangun dan meninggalkan aku bersama abang dalam keadaan sedih.Aku memandang abang memintak pendapat tapi dia hanya diam membisu.Akhirnya abang membuat keputusan untuk mencari kerja begitu jugak dengan aku.Kami melangkah keluar dengan bismillah berharap hari ini kami mendapat pekerjaan yang halal.

******************

Aku sampai di masjid yang berdekatan lalu dengan langkah kanan aku memasuki pekarangan masjid tersebut.Indah sungguh suasana di dalamnya,menurut mak cik di depan,mereka sedang mencari ustazah untuk mengajar mengaji.Aku disapa oleh orang yang tidak aku kenali.

"Assalamualaikum,saudari cari siapa?"

Aku berpaling dalam keadaan yang kelam-kabut aku menjawab.

"Err,waalaikumsalam saya sedang cari kerja."
"Owh,kami memang mencari seseorang yang sudi mengajar budak-budak mengaji di sini.Apa saudari boleh mengaji?"
"Boleh,boleh."

Dalam keadaan malu aku jawab pun sudah tidak tentu arah.

"Nama saya Mohd Ikhwan Wafi'an.Nama saudari?"
"Nama saya Chinta Arissa Sofia."

Aku jawab malu-malu.Jejaka dalam lingkungan 20-an ini mampu mengetarkan jiwa wanita aku.Lalu aku mengekorinya untuk mengajar budak-budak mengaji.Selesai sahaja aku mengajar abang aku datang jemput dan pada masa yang sama Ikhwan muncul dari belakang.Aku kenalkan dia dengan abang aku dan selepas mereka berkenalan kami pulang.

Sampai sahaja di rumah aku lihat banyak kasut di luar.Apabila aku masuk aku lihat ibu aku sedang berparty bersama kawan-kawannya.Aku dan abang berpandangan,akhirnya kami masuk ke dalam rumah tanpa mempedulikan ibu.

Selesai sahaja solat maghrib,aku mula sedar yang tombol pintu dipulas.Aku lihat lelaki dalam usia 40-an mendekati aku.Tangan aku direntap lalu dia memandang wajah aku dengan pandangan yang sukar ditafsirkan.

"Apa encik nak buat nie?"

Aku mula rasa risau kerana tiba-tiba lelaki itu memeluk aku.Aku mula menitiskan air mata berharap ada yang sudi membantu.

"TOLONG !!"

Jeritan aku seperti tidak ada makna kepada sesiapa.Air mata mula menitis.Adakah ini pengakhiran hidup aku atau masih ada lagi dugaan yang perlu aku lalui?

************

Lamunan aku terhenti apabila anak murid aku,Nur Ain Hanani datang menyapa.

"Ustazah,jom la sambung mengajar?"

Aku menangguk lalu masuk bersama Ain ke dalam masjid untuk sambung mengajar.

Apa yang bakal terjadi adakah Chinta akan diperkosa?Adakah seorang hamba Allah datang menyelamatkannya?Nantikan "Aku Manusia Biasa 4" untuk ketahui apa yang bakal terjadi.

nota : maaf kalau cerita kali ini pendek



A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen : Follow Sampai Pening

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 10:57 Komen : 11 Tag :
Assalamualaikum wbt .....

Selamat pagi semua.Apa khabar?Harap korunk semua sihat macam Nurul.Okey pagi nie Nurul nak join segmen lagipun idea untuk tulis enovel tak menjelma lagi nanti bila dia dah menjelma Nurul tulis ya?



Nak join?Klik banner di atas.Terima kasih.

Nama manja : Nurul atau Tihah * pilih ikut kesukaan masing-masing
Tarikh lahir   : 24 May 1997 * gemini nie (kembar tak serupa)
Asal             : Lahir kat Terengganu besar kat Pulau Pinang
Follower      : 630 orang * hamba Allah yang beriman

Dah ikut semua syarat yang ditetapkan.

Due date : Belum ditetapkan lagi

nota : Harap dapat tingkatkan follower.If you follow me then I will follow you back.Deal right?

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Aku Manusia Biasa 2

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 14:17 Komen : 6 Tag :
Assalamualaikum wbt ...

Mesti ramai yang tertunggu-tunggu sambungan cerita nie kan?Kejap ye baru nak ilhamkan idea .... Okey dah dapat :

Kini genaplah 5 bulan aku dan abang aku belajar ilmu agama kami mula merancang ingin pergi ke Mekah di mana tempat itulah yang dulu aku tidak ingin pergi alasan aku kerana dekat sana tak ada disko.Pelbagai cara aku dan abang berusaha untuk memperbetulkan ibu tapi semuanya tidak menjadi dan sikap ibu makin hari makin menjadi-jadi.Ketika aku duduk di tepi kolam aku teringat kepada arwah ayah aku,Dato Suhaimi Khalid.

"Chinta,papa ingat tahun nie papa nak pergi Mekah la."
"APA !! Papa nie dah kenapa dekat Mekah sana tu bukan boleh berfoya-foya macam kat sini."
"Papa nie dah tua Chinta dah tiba masa untuk papa bertaubat."
"Sapa kata papa dah tua?Papa masih muda la pa."

Aku mula berasa pelik dengan perubahan sikap papa aku.Sejak dia mula berkawan dengan jiran kami,Syed Kamarulzaman dia lebih banyak habiskan masa dengan menagis dan mengenang segala dosa-dosanya.Sekarang nie papa aku sudah mula pandai solat,mengaji dan berpuasa padahal sebelum nie puasa wajib pun payah nak buat.

Ketika aku pulang lewat malam selepas habis berseronok,aku lihat papa duduk di bangku luar mungkin menunggu kepulangan aku itulah kerja dia selepas dia berperangai pelik.

"Chinta,duduk sini sekejap nak?"
"Ada apa papa?Chinta mengantuk nie."
"Minggu depan papa akan pergi ke Mekah tapi ibu kamu tak ikut."
"So,papa nak Chinta buat apa?"
"Kalau papa meninggal kat sana Chinta janji akan jaga ibu ya?"
"Yes,I promise.Okey Chinta masuk dulu nak tidur,good night pa."
"Good night."

Aku mengintai di luar jendela kelihatan papa masih belum masuk mungkin dia tidak mengantuk lagi.Aku rebahkan badan di atas katil teringat kembali kata-kata papa sebentar tadi jika benar itu berlaku aku tidak tahu bagaimana ingin meneruskan hidup tanpa papa.Sedang aku berfikir mata aku mula layu dan akhirnya aku terlena bersama seribu satu persoalan.

*******************

Minggu nie papa buat kenduri sempena dia pergi ke Mekah esok hari.Entah kenapa begitu berat bagi aku untuk melepaskan papa pergi sepertinya ini kali terakhir aku akan berjumpa dengan dia.Papa muncul dari belakang lalu duduk di sebelah aku.Kini aku hanya memandang wajah itu sayu kerana ini mungkin kali terakhir aku melihat dia.

"Anak papa nie kenapa?"
"Papa kalau papa pergi sana papa tak akan tinggalkan Chinta kan?"
"Chinta ajal maut,jodoh pertemuan dan rezeki itu semua di tangan Tuhan nak."
"Tapi papa Chinta tak sedia lagi untuk kehilangan papa,Chinta sayangkan papa."
"Walaupun papa sudah pergi menghadap Ilahi ingatlah bahawa kasih sayang papa pada Chinta sedikit pun tidak kurang."

Aku memeluk papa menagis teresak-esak kerana tidak sanggup untuk melepaskan dia pergi.Abang Kamarul yang menerjah aku dan papa.Terkejut aku dibuatnya lalu hinggaplah penampar di bahu dia tapi tidaklah terlalu kuat abang aku hanya tersengih lalu meninggalkan aku bersama papa.Seharian aku habiskan masa bersama papa dan esok pagi papa akan pergi ke Mekah.

Keesokkanya aku menghantar papa dengan perasaan yang sayu sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

**********

Kini sudah seminggu papa di Mekah tapi sekali pun papa tidak telefon mungkin sibuk barangkali.Sedang aku beri ikan makan bibik Ros datang.

"Cik,ada yang mahu bicara sama cik."
"Siapa bik?"
"Entah saya juga kurang tahu."
"Baiklah.Terima kasih."

Aku melekapkan telefon pada cuping telingan kedengaran salam diberi.

"Assalamualaikum,ini cik Chinta Arissa Sofia ke?"
"Waalaikumsalam,ya ini saya kenapa?"
"Kami dari agensi yang membawa ayah cik ke Mekah kami ada berita buruk buat cik tapi cik kena banyak bersabar.Ingat Allah banyak-banyak."
"Baiklah,apa yang terjadi pada ayah saya?"
"Ayah cik sudah kembali kepada-Nya pagi tadi selepas solat subuh."
"APA!!!!"

Telefon terlepas daripada gengaman aku dan aku terduduk di situ fikiran aku mula serabut aku mula terbayang-bayang wajah papa di dalam rumah.Dalam keadaan yang tidak tentu arah aku mengambil kunci kereta dan mula memecut laju dia atas jalan raya.Tangisan aku semakin kuat dan tanpa aku sedari muncul sebiji lori dari simpang jalan dan akhirnya

"AAAAAAAA KEDEBUM."

Sayup-sayup kedengaran suara orang meminta tolong dan wajah papa kembali bertamu di mata dengan senyuman mesra.

"Papa ..."

Dan pandangan aku mula kabur dan tidak kedengaran lagi suara orang-orang yang berada di sekeliling.

********

Lamunan aku tersentak apabila abang aku muncul dari belakang.

"Adik berangan apa tadi?"
"Adik teringat arwah papa abang."

Titisan air mata mula berjurai di pipi mulus aku.Abang aku yang turut merasa sayu memeluk aku dan menyuruh aku bersabar.Tangisan aku tidak lagi kedengaran aku mendongak melihat abang aku lalu bertanya tentang rancangan kami yang ingin ke Mekah.

"Abang,dah tanya ibu tentang rancangan kita ingin ke Mekah?"
"Belum lagi adik balik nanti kita tanya sama-sama ya?"

Aku hanya menangguk lemah.Apa mungkin ibu akan beri kami keizinan untuk ke sana?

nota : Nantikan sambungan "Aku Manusia Biasa 3"

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen : Jom UP Follower Sampai 1000++

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 14:03 Komen : 1 Tag :
Assalamualaikum wbt .....


Nak join?Klik banner atas nie.Terima kasih.

Dah ikut semua syarat.

Due date : Belum ditetapkan lagi

nota : Selamat bersegmen.If you follow me then I will follow you back.Fair right ?


A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

1st Segmen: Jom Follow Blog Saya

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 14:01 Komen : 15 Tag :
Assalamualaikum wbt ....


Nak join?Klik banner kat atas.Terima kasih.

Dah laksanakan semua syarat.

Due date : 30 November 2012 atau mungkin dilanjutkan

TAG SEMUA YANG BACA ENTRY INI

nota : Selamat bersegmen.If you follow me I will follow you back.Fair right ?

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

1ST MEGA-GIVEAWAY BY GIRL ON THE SLOPE

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 14:00 Komen : 7 Tag :
Assalamualaikum wbt ....





Nak join?Klik banner kat atas.Terima kasih.

Dah ikut semua syarat.

Due date : 16 December 2012

TAG SEMUA YANG BACA ENTRY INI


nota : Hope menang.



A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen Pendek : Nak Masuk Bloglist Miss z

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 14:00 Komen : 2 Tag :
Assalamualaikum wbt ....




Nak join?Klik header kat atas tu.Terima kasih.

Due date : 18 November 2012
      Time : 11 pagi

TAG SEMUA YANG BACA ENTRY INI

nota : Selamat bersegmen.

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Pelancaran E-NOVEL sempena bulan Muharam

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 23:00 Komen : 2 Tag :
Assalamualaikum wbt ...

Selamat malam semua.Dah makan belum nie ? Kalau Nurul alhamdulillah dah makan petang tadi tapi seorang diri sajalah tak ada sapa yang teman.Buat pengetahuan semua kalau sebelum ini Nurul asyik buat cerpen saja tapi pada 2 Muharam Nurul sudah mula buat E-NOVEL.


Tajuk e-novel pertama Nurul ialah "Aku Manusia Biasa".Di atas ini ialah kulit e-novel pertama Nurul memanglah tidak berapa cantik tapi bagi Nurul ini sudah cantik simple.Kulit ini diedit oleh adik Hanna seorang penulis sama seperti Nurul.

E-novel ini mengisahkan seorang gadis,Chinta Arissa Sofia yang telah mendapat hidayah daripada Allah.Selepas dia berubah banyak dugaan yang terpaksa dilaluinya.Abangnya,Kamarul Rayyan juga dulu asalnya jahat kini mula berubah menjadi baik.Ibu Chinta,Datin Runia Rubiah enggan berubah katanya dia masih belum tua untuk bertaubat.Mampukah Chinta mengubah ibunya untuk kembali ke pangkal jalan ? Nantikan setiap sambungan e-novel "Aku Manusia Biasa".

Unsur yang bakal Nurul terapkan ialah kasih sayang dan tidak terkecuali hukum-hakam agama Islam.Jadi bagi sesiapa yang masih belum baca bab 1 anda boleh datang ke link ini untuk membacanya : http://mia-udax.blogspot.com/2012/11/e-novel-aku-manusia-biasa-1


 nota : Selamat membaca dan jangan lupa untuk terus berikan sokongan kepada Nurul untuk terus berkarya

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen : Cari Follower November !

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 20:32 Komen : 7 Tag :
Assalamualaikum wbt ....


Nak join?Klik banner kat atas tu.Thanks.

Dah ikut semua syarat.
Due date : 20 November 2012

nota : Harap dapat tingkatkan follower.Sapa follow Nurul baru Nurul follow dia adil kan?

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

Segmen Jom Follow by Farah dan Ainny

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 17:02 Komen : 8 Tag :
Assalamualaikum wbt ....


                                                                                                             
Nak join ? Klik banner pink tu.

Dah ikut semua syarat yang ditetapkan.

Due date : Akan ditetapkan kemudian.

nota : Harap follower meningkat.Sapa follow Nurul nanti Nurul follow dia baru adil kan ?                                                                                              

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

e-novel : Aku Manusia Biasa 1

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 16:15 Komen : 6 Tag :
Assalamualaikum wbt ....

Rasanya dah lama tidak tulis cerpen hari nie sempena 2 Muharam Nurul akan menulis e-novel untuk santapan semua orang :

Aku seperti berada di tempat asing tempat di mana aku tidak pernah jejaki selama aku hidup.Aku lihat sekeliling mencari kelibat orang-orang yang kenali diri aku tapi tiada siapa di situ kecuali lembaga yang memakai jubah putih.Tanpa rasa belas kasihan dia memukul tubuh aku dengan kejam sehingga aku tidak terdaya untuk bangun lagi setiap sebatan yang diberikan aku akan menjerit sekuat hati tetapi tiada siapa yang mendengarnya.

"SAKIT !!! Jangan sebat aku lagi."

Tetapi jeritan aku bagai tiada makna kepadanya.Rambut aku direntap olehnya rasa bagai ingin tercabut kepala aku ini.Setiap seksaan yang aku terima tidak dapat dihintung azabnya.Seketika kemudian aku bagai terlihat tayangan segala dosa yang pernah aku lakukan sepanjang aku hidup dan kedengaran suara bayi bertanya kepada aku.

"Ibu kenapa ibu gugurkan kami ? Apakah kami ini tidak bermakna kepada ibu ? Dulu masa ibu berzina ibu cakap ini adalah bukti cinta ibu kepada dia tapi kenapa ibu buang kami sewaktu kami belum bersedia untuk keluar lagi ibu ?"

Menitis air mata aku saat terdengar suara halus itu bersuara.Aku terdengar seseorang mengajar aku mengucap tapi entah mengapa aku tidak boleh ikut seolah-olah lidah aku kelu untuk menyembutnya.Hampir setiap hari aku mendengarnya tapi entah kenapa aku masih belum boleh untuk mengucapnya.

***********

Aku rasa baru bangun dari tidur yang lama dan mengalami mimpi yang amat menakutkan mungkin ini adalah petunjuk daripada Allah kepada aku untuk berubah kerana selama ini hidup aku hanya bergelumang dengan dosa dan maksiat.Aku mula belajar tentang agama daripada ustazah-ustazah yang aku kenal.Aku sudah bertekad ingin ubah cara hidup keluarga aku yang kini hidup cara barat.

Ketika aku pulang ke rumah aku lihat ibu aku sedang berfoya-foya bersama lelaki sejak ayah aku meninggal itulah kerja ibu aku setiap hari begitu juga dengan abang aku,Kamarul Rayyan.Aku masuk ke dalam rumah untuk tunaikan solat Isyak yang sudah tertunggak agak lama.Aku jalan melintasi kawan-kawan abang aku yang sedang minum minuman haram dan tanpa aku sedari ada sepasang tangan yang memegang pergelangan tangan aku.

"Hey Chinta,kau cepat-cepat nak pergi mana jom la join kami semua?"
"Lepaskan tangan saya."

Kedengaran serius sekali arahan itu tetapi disambut hanya dengan gelak ketawa yang berdekah-dekah.

"PANG !!"
"Hoi kau nie kenapa ?"
"Aku cakap lepaskan tangan aku tak faham ke hah ?"
"Okey aku lepaskan tapi kau ingat aku akan buat perhintungan dengan apa yang kau buat pada aku kau ingat bila kau dah berubah macam nie ramai yang takut dengan kau silap besar la kau."

Aku hanya melihat sekilas sahaja wajah yang bengis itu kemudian berlalu untuk menunaikan kewajipan aku sebagai seorang hamba Allah.Selesai aku menunaikan solat aku menadah tangan untuk memohon kepada maha Pencipta:

Ya Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih,
Engkau ampunilah dosa ku ya Allah,
dosa ibuku,ayahku serta abangku ya Allah,
Engkau berilah mereka petunjuk seperti mana Engkau berikan kepada ku,
ya Allah Engakau tempatkanlah ayahku di kalangan orang-orang yang beriman,
Amin,amin,amin ...

Tanpa aku sedari abang aku yang ingin masuk dalam bilik aku untuk memarahi aku kerana tampar kawan dia sebentar tadi mendengar segala doa-doa aku lalu dia mengetuk pintu bilik aku.

"Kenapa abang ?"
"Dik,abang nak mintak maaf sebab tidak melindungi adik ketika adik memerlukan abang."
"Abang tak apa adik boleh jaga diri adik sendiri abang jangan la risau."
"Abang nak mintak tolong adik boleh ?"
"Tolong apa abang kalau adik boleh tolong adik tolong ?"
"Abang nak adik ajar abang tentang agama ?"

Lantas aku memeluk abang aku akhirnya Tuhan bukak pintu hati abang aku untuk berubah tapi bilakah pula ibu aku akan berubah ?

nota : nantikan sambungan Aku Manusia Biasa

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^