Maafkan Amira Ayah

Penulis : Nurul Fatihah Shahronizam Masa : 12:47 Komen : 2 Tag :

Sedang aku mengelamun melihat langit di atas tiba-tiba ibu tiriku datang dari belakang tanpa aku sedari lalu ditampar kepala aku dari belakang alangkah terkejutnya aku apabila dia bertindak demikian,bagi aku biarlah aku begini selalu daripada melihat ayah yang aku sayang derita akibat sikap ibu tiriku yang tidak berperikemanusiaan.Dengan terpingga-pingga aku bangun daripada lamunan aku lalu aku bertanya kepada ibuku apa yang dia inginkan.

'Maaf ibu tadi Amira tidak dengar ibu panggil.'

'Memang la kau tidak dengar macam mana kau nak dengar klau kau asyik mengelamun.Sekarang kau pergi masuk bilik air untuk cuci baju ingat jangan sesekali guna sabun yang banyak selepas itu kau pergi lap lantai di depan sana aku tengok dah berdebu.'

Dalam diri aku ini masih tertanya-tanya siapakah aku pada dirinya seorang anak atau cuma seorang insan yang bergelar pembantu rumah.

Dua jam kemudian.........................

'Amira ooooo Amira kau pekak ke ape hah aku panggil nie,budak nie kan memang nak kena dengan aku la Nur Amira bt Rosli kau pekak ke apa aku panggil nie'.

'Ya,ibu maaf tadi Amira solat.'

'Solat saja kau tahu kau ingat dengan solat tu boleh beri kau kebahgiaan dan kemewahan dekat kau ke hah.Aku nak keluar ingat jangan pergi mana-mana jaga rumah faham.'

'Ya,ibu Amira faham.'

Seketika kemuadian seorang lelaki pun pulang seorang lelaki yang ingin mendengar dari bibir mungil ini memanggil dirinya dengan perkataan 'ayah'.Aku bukan anak mereka berdua aku anak yatim yang dijaga oleh isteri pertama lelaki tersebut.Lelaki itu baik kepada aku tetapi aku pelik kenapa aku tidak boleh panggil dirinya sebagai 'ayah'.Satu hari lelaki itu bergaduh dengan ibu tiriku pergaduhan yang sangat besar sehingga menyebabkan lelaki tersebut diserang sakit jantung dan akhirnya meninggal dunia.

'Kenapa aku sedih kenapa?'

Di dalam bilik lelaki tersebut aku menagis semahu-mahunya dan cuba memanggil dirinya sebagai 'ayah' dan akhirnya terkeluar juga dari bibir mungil ini 'ayah'.Dengan sekuat hati aku menjerit 'AYAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH.'

Sedang aku kemas bilik arwah ayah aku,aku terlihat sebuah buku yang dibuat sebagai catatan rutin harian ayahku lalu aku membacanya

10 December 2011

Hari ini aku pulang awal ke rumah entah mengapa aku ingin sekali melihat Amira dan mendengar dia memanggil aku 'ayah'.Aku berharap dia akan datang kepadaku dengan senyuman dan memanggil aku 'ayah'.

8.30 malam

Lalu dengan pantas aku memeluk buku tersebut dan menagis sepuas-puasnya.Baru aku tahu bertapa bermaknanya diri aku kepada ayah.

'Maafkan Amira ayah',tagisku di dalam sendu.

Seminggu selepas ayah meninggal aku dikejutkan dengan satu lagi berita tergempar iaitu ibu tiriku ditangkap kerana kesalahan penderaan anak.Aku dihantar ke rumah kebajikkan hidup aku lebih baik di sana dan aku berharap ibu akan menyesal dengan perbuatan dia yang lepas dan semoga roh ayahku dicucuri rahmat amin.

P/S :sila beri komen anda dan maaf klau ceritanya tidak menarik

A true muslimah : never forget that Islam, which encourages her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that's warns her against extravagance ^_^

2 comments:

  1. heii,, cerite benar kamu ke??
    :(
    sedihmye,, tapi syukurlah klo skarang sume lagi baik kan,, bersabar lah..

    ReplyDelete